Яворська Ольга Михайлівна
ЗДОРОВІ ЗУБИ ДИТИНИ – ЗАПОРУКА ЗДОРОВ’Я ВСЬОГО ЇЇ ОРГАНІЗМУ
Конспект заняття з валеології
Мета: Уточнити й закріпити знання дітей про зуби, хвороби зубів, засоби догляду та профілактику їх захворювань, причини, що їх викликають, про значення правильного харчування для здорових зубів.
Розвивати мову, мислення, увагу. Виховувати потребу у догляді за ротовою порожниною, самостійність дітей.
Вихователь: Діти, сьогодні дуже гарний день. Посмiхнiться і привітайтесь. Побажайте один одному доброго дня. А ще як можна привітатись?
– Доброго здоров’я, здрастуйте.
– Правильно.
Для створення гарного настрою ми всі вітаємося не тільки один з одним, а й із сонечком, пташками, небом. Як ми це робимо?
– Доброго ранку, сонце привітне,
– Доброго ранку, небо блакитне,
– Доброго ранку, у небі пташки,
– Доброго ранку, маленькі дубки,
– Я вас вітаю i я вас люблю,
– Всі ми живемо в одному краю.
Ми при зустрічах бажаємо одне одному доброго дня.
– А чи добре, коли людина здорова?
Для того, щоб бути здоровим, треба берегти здоров’я.
– Який у вас настрій, коли ви здорові? Що ви робите?
(Граємося, сміємося.)
-А коли хворі, у вас температура, що ви робите тоді?
(Сумуємо.)
– А який у вас сьогодні настрій? Зараз я пройдуся із сонечками веселими i сумними, а ви собі виберете настрій.
– Ми уже з вами говорили багато про здоров’я.
– Подивіться, будь ласка, одне на одного, посмiхнiться одне одному.
– Чим ми посміхаємось?
– Чим ми дивимося? Для чого нам очі?
-А чим ми чуємо? Скільки у нас вушок?
– Чим ми нюхаємо? Скільки у нас носиків?
– А для чого нам ротик? Скільки ротиків?
– Що знаходиться у нас у ротику?
– Скільки у ротику зубів?
– А язичків?
Вихователь: Діти, до нас сьогодні прийшов ще один гість – хлопчик Петрик, але він не посміхається, а плаче. А чому він плаче, зараз ми побачимо.
Петрик: Ай! Ай! Ай! Ой! Ой! Ой! Зуби болять.
Бабуся: А все через те, Петрику, що зуби не чистиш, й цукерок багато їси. Відкривай рот, подивлюся, який зуб болить.
Петрик: Не можу-у-у! А-а-а!
Бабуся: Не слухаєш мене – ще більше болітимуть зуби.
Петрик: Ну добре, дивись! (Відкриває рот). А-а-а!
Бабуся: Та у тебе такий чорний зуб, що соромно глянути. Треба йти до лікаря.
Петрик: Не хочу до лікаря. А-а-а!
Бабуся: Знову не слухаєш. Я покличу Івана Петровича, нашого сусіда, він зубний лікар i, може, згодиться подивитись твої зуби і допомогти тобі.
Петрик: Не хочу лікаря. А-а-а! Боюсь.
Бабуся: Лікар хороший, він полікує тобі зубчик, i зубчик більше не болітиме.
(Входить лікар.)
Лікар: Це ти, Петрику так кричиш? Давай подивимось твої зуби. Скажи «а».
Петрик: А-а-а! О-о-о!
Лікар: (заглядає Петрикові в рот). О, який чорний у тебе зуб. Покладу я тобі ліки. А завтра ти прийдеш у поліклініку, і я тобі покладу пломбу. Бачу, тут ще хтось є. Добрий день, дітки. Посмiхнiться та покажіть свої зубки. Цікаво, а чи у всіх гарні білі зубки? Ольго Михайлівно! Роздайте, будь ласка, діткам дзеркальця, нехай роздивляться свої зубки. Хто дивиться на вас із дзеркальця? А може, у когось є чорний зубчик? Чи хочете розказати Петрикові, чому в нього почорнів зуб і болить? Можливо, ми допоможемо йому зберегти зуби здоровими? Ну що ж, Петрику, ти хочеш послухати дітей?
Петрик: Хочу, хочу, тільки, щоб зуби не боліли.
Лікар: Тоді, Петрику, сядемо собі тут і будемо тихесенько слухати.
Вихователь: Діти, розкажемо Петрикові про зуби, про те, як їх треба берегти i доглядати за ними, що i як їсти, щоб не боліли зуби. Всі готові розказати Петрикові? Добре, будьте всі уважні й активні, щоб Петрик міг усе добре зрозуміти. Діти, а скажіть, будь ласка, для чого людині потрібні зуби?
(щоб пережовувати їжу)
– А ще для чого?
(щоб говорити)
Чистомовка:
– Зу-зу-зу – молоко везу.
– За-за-за – там іде коза.
– Са-са-са – ось летить оса.
– Су-су-су – ми побачили осу.
– Це-це-це – кругле яйце.
Вихователь: Зараз ми поговоримо, які бувають зуби. Чи знаєте ви, які є зуби?
(У нас зуби молочні.)
Вихователь: Так, вони прорізаються у дитинстві. Ці зуби обов’язково випадають. А в кого уже випав зубчик? Що лишилося на його місці? На місці зубчиків, які випадають, виростають нові зуби. Вони називаються постійні. Ці зуби, рівні, гарні, білі, широкі.
Вихователь: Коли зуб починає колихатися, треба звернутися до лікаря. Він вирве зуб правильно, i на його місці виросте рівний, гарний, постійний зуб. У вас, дітки, ще будуть випадати зубки, i не треба боятися йти до лікаря, бо лікар завжди приходить на допомогу. Ось i наш Петрик не обійшовся без допомоги лікаря. Ми знаємо що зуби знаходяться в роті. У скільки рядів вони розміщені?
(Розглядання моделі щелепи)
– Це верхня щелепа i нижня щелепа (показати).
– Ці передні зубки називаються різці, вони гострі, як пилочки, ними ми відкушуємо хліб, яблуко, моркву, а бокові – жувальні, вони допомагають пережовувати їжу, щоб її легко було ковтати. Зараз на прикладі з морквою я вам покажу, у якому вигляді потрапляє їжа у шлунок. Спочатку ріжемо моркву на шматочки, потім за допомогою м’ясорубки морква подрібнюється, так само як нашими зубками пережовується. І ось у такому вигляді морква потрапляє у шлунок.
Вихователь: Бачите, як багато ми дізналися про зуби. А зараз ми пригадаємо вірші, чому боліли зубки у ведмедика.
Ведмедик – ласун,
У своєму ліску
За літо з’їдав
Десять бочок медку.
Та стали ведмедика
Зуби боліти.
Реве наш ведмедик,
Ночами не спить,
Не всидить на місці,
Не їсть, і не п’є…
Тут з дерева дятел
Пораду дає:
Сходи до сусіда,
Топтайло, мерщій,
У нього росте
На городі шавлій.
Щоб зуби боліть
Перестали утебе,
Шавлiєм щодня
Полоскати їх треба…
Дуже жаль мені ведмедя,
Бо об’ївся, бідний, меду.
Хоч солодке діти люблять,
Та воно їм зубки губить.
Вихователь: Чому боліли у ведмедика зуби? Хто дав йому пораду? Що треба їсти, щоб зуби не боліли? І були здоровими? Треба їсти добре помиті овочі, фрукти, пити молоко, їсти сир, рибу, м’ясо. А ще, щоб мати міцне здоров’я, не хворіти, треба виконувати фізичні вправи. Ви любите виконувати фізичні вправи? Зараз трохи відпочинемо. Уявіть собі, що ми куштуємо шматочок яблучка.
Фiзкультхвилинка:
Дітки, трошки вiдпочили, сіли всі гарно.
А наші оченятка теж утомились.
Зробимо масаж очей.
1. Заплющимо очі та вказівними пальцями погладимо повіки.
2. «Походимо» вказівними пальцями по очах
3. «Пожаліємо» оченята.
4. Повільно заплющимо очі та розплющимо їх. «Спляча красуня».
5. Міцно заплющимо очі та розплющимо їх.
6. Покліпаємо очима.
7. Закриємо очі долонями, відпочинемо.
Вихователь: Ми розказали, що треба їсти, щоб не боліли зуби. А як треба берегти зуби, щоб не боліли? Що не можна робити? Не можна після гарячої їжі пити дуже холодну воду i навпаки. А що ще не можна? (Не можна їсти дуже багато солодкого, мучного. Не можна гризти горіхи, тверді цукерки, не колупатися в зубах металевими предметами.)
Вихователь: Як треба доглядати за зубами, щоб вони були здорові та гарні?
(Чистити двічі на день, рано після сніданку i ввечері, коли лягаємо спати, а після їди обов’язково треба полоскати рот.)
Чим ви чистите зуби?
(Пастою i щіткою.)
Вихователь: Щоб блищали зубенята,
Кожен з вас повинен знати:
Паста з щіткою все зможуть
І завжди вам допоможуть.
Дітки, хто товаришує з пастою i щіткою, в того завжди будуть гарні здорові зуби. А ви товаришуєте з пастою i щіткою? Хто розкаже, як треба чистити зуби?
(Показ на моделі щелепи)
Верхні – зверху донизу.
Нижні – знизу доверху.
Хто пригадає віршик про те, як треба чистити зуби?
В мене щіточка зубна,
Подивіться – ось вона.
Зверху вниз i навпаки,
Чищу зуби залюбки!
Вихователь: А якщо зуби не чистити або чистити неправильно, то що буде?
Тоді їжа застрягає між зубами, i в зубках поселяються мікроби, які несуть різні хвороби, від цього псуються зуби, чорніють.
Що з’являється в зубі?
Правильно, у зубі з’являється дірочка, він починає боліти, а потім доводиться його лікувати, а може, i вирвати.
Вихователь: Отже, дітки, ми дійшли висновку:
Щоб здорові були зуби,
Пам’ятайте, діти:
3 чарівною щіткою
Треба всім дружити.
Пригадайте прислів’я, які ми знаємо про зуби.
Здорові зуби благодать – вони все їдять!
Гарні зуби кожен любить.
Хворого зубу довго не тягнуть.
Вихователь: Дітки, до нас у гості прийшла дівчинка. Х то ти?
«Дівчинка – зубна щіточка».
Я маленька зубна щітка,
Я часу не гаю,
В кого зуби захворіли,
Вмить допомагаю!
Я дружити з вами рада,
Отже, вам моя порада:
Чистить зуби треба всім –
І дорослим, i малим.
Вихователь: Подаруємо Петрикові зубну щітку i пасту, щоб його ніколи не боліли зуби?
Петрик: Спасибі вам,діти, і тобі щіточко. Тепер я з тобою ніколи не розстануся.
Лікар: Молодці, діти! Чую, ви добре знаєте, як доглядати за зубами, i Петрика навчили.
Вихователь: Бабуся принесла вам гостинці: рум’яні, соковиті яблучка. Бо ми казали: щоб здорові були зуби, треба їсти багато вітамінів. А зараз попрощайтесь із гостями. Йдемо мити руки, будемо пригощатись яблучками.