Реплюк Оксана Олексіївна
ВЕСНЯНІ КВІТИ
Заняття-милування для старшої групи
Мета: Закріпити знання дітей про весняні явища природи, основні ознаки весни. Розвивати зв’язне мовлення, виразність мови. Збагачувати словник дітей. Прищеплювати любов та бережливе ставлення до природи.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь: Давайте, дітки, ми з вами зробимо фізичні вправи для покращення самопочуття і настрою. (Діти сідають на килим у коло і під музичний супровід виконують вправи.)
Наступила вже весна.
Все навколо ожива!
Підсніжники прокидаються,
Проліски розпускаються.
Пташок ми виглядаєм,
Квіточок у лісі шукаєм.
Сонечко промінці пускає,
Щедро гріє, ніжить діток.
Діти, як квітки, тягнуться до весняного сонечка.
Вихователь: Сьогодні ми з вами поговоримо про весну і перших її провісників – весняні квіти. (Діти розглядають ілюстрацію «Пора року – весна».)
– Який місяць? (відповідь)
– Чому він так називається? (відповідь дітей)
– Які ви знаєте ознаки весни? (відповідь дітей)
Так, де-не-де зима ще залишила білі латки снігу, повітря стає теплішим, і зима відступає.
Пригадайте віршики про весну:
1 дитина: Хоч земля по-зимовому
Ще одягнута в сніги,
Та у березні додому
Повернулися птахи.
2 дитина: Потекли із гір струмочки,
Первоцвіт пустив струмочки,
Все прокинулось від сну,
Бо стрічаємо весну.
3 дитина Зима ще злиться, бідолаха,
Та все ж весна бере своє,
І березень бурульку з даху,
Немов цукерочку, жує.
Вихователь: Молодці, дітки! Бачу, знаєте віршики про весну. Як називають цю пору? (весна співуча, весела, радісна, зелена)
Вихователь: Правильно. Але ще весну називають веселою тому, що вона приносить малятам багато розваг. Хто може мені розповісти? (Діти відповідають). А чим весна пахне? (відповіді)
(Під музику – спів пташок – заходить дівчина – Весна з кошиком, у якому знаходяться квіти: крокус, пролісок, веснянка, фіалка, підсніжник та конверт із загадкою. Дівчина Весна вітається і розповідає вірш).
Дівчина Весна: Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї,
Та заквітчую гаї.
Відгадали, хто я?
Я – Весна, красуня чарівна.
Вихователь: Веснонько, що ж ти нам принесла? (відповідь Весни. Вихователь виймає з корзини по одній квітці. Діти розглядають і про кожну квітку розповідають вірші.)
1 дитина: Це пролісок синенький
І перший навесні
Сказати вам раденький:
«Кінець! Кінець зимі!»
З-під снігу мій листочок
До сонця простягну,
І ніжний мій дзвіночок
Вітатиме весну.
2 дитина: Гарно, тепло у садку,
Снігу вже немає.
Із-під листку у кутку
Крокус виглядає.
Наче золотом горять
Пелюстки синенькі,
І листочки мерехтять,
Ніжні, зелененькі.
3 дитина: Це конвалії у гаї
На галявині цвітуть.
І ніде, ніде немає
Кращих квіточок, мабуть.
В них так пахощів багато,
Цвіту свіжого, роси.
Хай ростуть – не буду рвати,
Шкода їхньої краси.
Вихователь: Дітки, дівчина Весна пропонує нам познайомитись із маленьким принцом. Хто він, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Він маленький, він брудненький,
Має ніженьку тоненьку,
З ним легенько вітер грає,
Все гойдає, колихає.
Сповіщає рідний край:
– Гей, весна прийшла!
Стрічайте! (Підсніжник)
Вихователь: Весно, чому підсніжник – лісова рослина?
Весна: Саме у лісі є всі необхідні умови для його росту.
Вихователь: Подивіться уважно, помилуйтесь цією красою і скажіть, на що схожі квітучі підсніжники. (на квітучий килим, біле мереживо, красиву ковдру).
Вихователь: Розгляньте квітку. Яка вона? (маленька, ніжна, тендітна).
Яке у неї стебло? (тоненьке, маленьке).
А які листочки? (довгі, зелені).
Чи має квітка запах?
Так, надзвичайно приємний. Чому маленький підсніжник може першим зацвісти? Увага! Маленький принц Підсніжник розкриває нам свою таємницю! Його сила – у його цибулині! (показую).
Вихователь: А де ж його цибулинка? (під землею, показую). Ця цибулинка –справжня «комора» із запасом поживних речовин. Навесні багато з них з’являються з-під снігу з позеленілими листочками.
Вихователь: Тож у чому сила маленького підсніжника? Коли зів’яне підсніжник, що залишиться під землею? Його цибулина! І цілий рік у ній будуть накопичуватися поживні речовини, щоб через рік, у березні, знову зацвіла прекрасна квітка.
Вихователь: Дітки, я пропоную розглянути лісовий ґрунт. Зверніть увагу на сухі гілочки, відмерлі частинки рослин, які можна побачити у ньому.
Вихователь: Раннє цвітіння підсніжника можливе ще й тому, що ґрунт у лісі взимку промерзає менше, ніж на відкритих місцях. Глибокий, пухкий сніговий покрив і лісова підстилка з опалого листя, відмерлих частин, сухих гілок і корм, що перегнивають, уберігають ґрунт від промерзання.
Вихователь: Ще одна таємниця підсніжника – це те, що цвісти він може до того, як дерева і кущі не вкрилися листям. Безлисті гілки тоді вільно пропускають проміння сонця. І всі вони дістаються маленькому принцові. Тому і не дивно, що називають його весняним Принцом лісу.
Вихователь: Чи можна зривати квіти? Чому? (Вони живі. Красу не можна зривати). Коли ви дивитесь на ці милі квіти, які почуття у вас виникають? (ніжності, щастя, радості, задоволення)
ФІЗХВИЛИНКА
Вихователь: Діти, щоб мати чудовий букет, не обов’язково йти до лісу і нищити квіти. Можна намалювати або виготовити аплікацію.
КОЛЕКТИВНА РОБОТА
Вихователь: А зараз, дітки, у мене є пропозиція стати юними художниками. Ми виконаємо розпочату аплікаційну роботу «Підсніжники на галявині».
Вихователь: Наша кімната перетворилася на весняний ліс – так багато розквітло підсніжників.
Вихователь:У народі проліски та підсніжники називають ключиками богині Весни, якими вона відмикає двері теплу після тривалої зими.
(Вихователь пропонує дітям пригадати прислів’я про квіти та землю.)
Часом і між кроною лілія росте.
Де волошки, там хліба трошки.
Хто до землі з ласкою, тому вона ряскою.
Земля наш біль і втіха, і колиска, і рідна стріха.
Землю люби, а не губи.
Тільки в ріднім краї солов’ї співають.
(Діти щасливі, веселі, здорові співають веснянку «Україна-сонечко».)
Вихователь: Природа нам – як рідний дім,
Вона усім як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про неї треба дбати.